Текст А

(1) Нині більш ніж 5 % насе­лення світу живуть з порушенням слуху чи глухотою. В Україні, за даними Товариства глухих, людей з вадами слуху понад 100 000. Хоча насправді їх більше, просто не кожен про це хоче говорити. І для того є причини...

(2) Гуманізм суспільства визна­чається за різними показниками та індикаторами, зокрема й за толерант­ністю в ставленні до людей з вада­ми здоров'я. Відсторонене ставлення українців до осіб з особливими потребами багато в чому сформувала колишня радянська система. Тоді цінували молодих і здорових — так званих «ударників праці», ентузіазм і завзяття яких мали слугувати розбу­дові соціалістичного світу. Саме тому за радянських часів на вулицях фак­тично неможливо було зустріти людей з фізичними чи психічними вадами. Таких тримали в спецзакладах, інтер­натах, будинках інвалідів або ж удома.

(3) Нині попри законодавчі зміни на підтримку людей з особливими потребами, курсу на європейські цін­ності, прийняття декларацій і норм наше суспільство все ще відчуває пережитки минулого й повністю не готове до потенційної зустрічі з люди­ною, яка має виражені чи неявні вади здоров'я. Тому кондуктор з порушенням координації в автобусі, касир з глухотою в магазині або дитина із затримкою розвитку в школі видаються багатьом дещо дивним і незвичним явищем. Як результат — їм непросто вписатися в суспільну «норму».

(4) Слово «толерантність» (лат. «терпіння») у буквальному значенні характеризує вміння без виявів агресії сприймати думки, поведінку, форми самовираження та спосіб життя інших людей, що відрізняються від власних. Терпимість допомагає суспільству бути більш гуманним і справедливим до тих, хто має фізичні чи соціальні відмінності. Виховання толерантності має почина¬тися змалечку, і воно ніколи не буває зайвим або пізнім. Для цього кількох сюжетів чи публікацій у ЗМІ раз на рік недостатньо. Важлива систематична й спільна підтримка на державному, культурному й суспільному рівні.

(5) До речі, у 2015 році саме культура відіграла неабияку роль у підтримці людей з вадами слуху й зуміла привернути увагу як україн¬ської, так і міжнародної спільноти до проблеми глухих у нашій країні. На початку року в прокат вийшла кіно- драма «Плем'я» Мирослава Слабо- шпицького, яка здобула багато міжнародних нагород і за рішенням американських кінокритиків визнана найпотужнішим за впливом на глядачів фільмом року. Кінокартина викликає неоднозначні почуття, але ніхто не заперечує, що фільм порушує важливу суспільну тему й спонукає людей до обговорення.
(6) У 2016 рік Україна ввійшла зі ще однією перемогою. У Міжнародний день людей з інвалідністю Президент підписав Указ про посилене забез¬печення прав людей з особливими потребами й запропонував відмовитися від радянського слова «інвалід». Хтозна, можливо, це ще один важливий крок до безбар'єрності в суспільстві.
Текст Б
ЖИТТЯ ЗА ЗАКОНАМИ СУСПІЛЬСТВА

(7) Перший повнометражний фільм Мирослава Слабошпицького оповідає історію хлопця на ім'я Сергій, який потрапляє в інтернат для глухих. Там, як і в будь-якому закритому суспільстві, свої правила, тож ти або танцюєш під дудку ватажка банди, або отримуєш плювки в кашу. Сергій обирає перше й разом з іншими хлопцями продає поробки в поїздах, лупцює перехожих, щоб відібрати їжу, і здає в оренду дівчаток з інтернату. Але одного разу система валиться. А виною тому — любов.

(8) Звичайно, у таких складних умовах інтернатського існування прояв цього світлого почуття теж трохи не такий, як ми звикли бачити в яких- небудь романтичних комедіях. Спочатку Сергій купує любов дівчини за гроші, а потім бере її силою та й взагалі заяв­ляє права на неї, наче вона його власність. А дівчинка мріє про поїздку до Італії, куди її збирається допра­вити, не інакше як у сексуальне рабство, такий собі «бізнесмен».

(9) Лаконічні, практично завжди статичні кадри, зняті, в основному, загальним планом, складаються в картини насильства й чорнухи. Та водночас фільм не створює враження нав'язливо чорнушного. Крім, мабуть, епізоду з абортом. Його тривалість і натуралістичність філігранно впису­ються в канву розповіді, але для сприйняття це занадто важко...

(10) Десь до середини фільму здається, що ця картина про «глухо­німих» і про їхнє нелегке життя. Запитуєш себе: чому ж якщо глухі — то відразу все погано?.. Але пізніше стає абсолютно ясно, що ця історія не стільки про глухих, скільки про людей взагалі. Мова жестів — це лише мова. Засіб вираження, зрозумілий тим, хто розрізняє значення цих жестів. Однак ті, хто не знає «коду», багато не втра­тять. Адже тут говорити особливо немає про що. Історія класична, і в ній усе ясно без слів. Це історія всього світу, усього людства, усіх суспільств.

(11) «Плем'я» — плакатний арт- хаус з воістину чарівним фіналом — жорстоким і шоковим, нехай і спра­ведливим. Однак ті почуття, які виникають, коли дивишся останні кадри, не просто бентежать, ти по- справжньому дивуєшся тому, наскільки люди можуть бути безпорадними.

(12)«Плем'я» неможливо сприй­мати однозначно. Так, у ньому багато чорнухи, але водночас режисер не намагається вичавити з глядача сльозу, викликаючи бажання повіситися від горя прямо в кінозалі. Тут багато що сприймається відчужено, абстрактно. У цьому виявляється гуманізм автора щодо глядачів. Дивним чином у цій, таки досить трешевій, стрічці можна побачити Ромео й Джульєтту. Однак є на них паволока якогось недостат­нього натхнення. Ніби ці люди застрягли на тій стадії, коли вже хочуть відчувати, але ще не готові до цього.